Volebný tím Zuzany Čaputovej a ďalší spolupracovníci z prostredia tretích strán pravdepodobne veľmi nedbajú na pravidlá vedenia volebnej kampane, ktoré vznikli z toho dôvodu, aby bola kampaň, aspoň čo sa financovania týka, čo najspravodlivejšia. Michal Truban, podpredseda Progresívneho Slovenska, ako tretia strana v kampani Zuzany Čaputovej si však, bez minimálneho rešpektu k pravidlám, objednal inzerciu na TV Markíza v prospech Čaputovej. Tretia strana by pri tom nemala platiť inzerciu v rozhlasových a televíznych médiách s licenciou. Takýto druh kampane si totižto kandidáti musia platiť sami. Čaputovej by na túto inzerciu už pravdepodobne nevyšli peniaze a práve preto je podozrenie z porušenia zákona o to závažnejšie.
Musíme si to povedať na rovinu. Súboj kandidátov pred druhým kolom volieb nie je! Zuzana Čaputová sa stiahla z ringu a ruší takmer všetky diskusie s Marošom Šefčovičom. Je to veľmi zvláštne práve preto, že kampaň pred druhým kolom by mala byť priestorom, kde nemá byť ticho o to viac, ak kandidát zatiaľ nemá nič isté. Skutočnosť, že sa kandidátka Čaputová úplne stiahla, vo mne začala vyvolávať pochybnosti a obavy. Bojí sa snáď niečoho? V tomto prípade musím uznať, že mám obavy z toho, aby sa po prípadnom víťazstve Čaputovej nezačali objavovať informácie, že to dala v kampani ako sa hovorí „Na Kisku“ a financovanie jej kampane nebolo práve s kostolným poriadkom..
Som za slušnosť, čestnosť a férovosť v prezidentskej kampani. Patrím k Mladým sociálnym demokratom a naše občianske združenie sa zúčastňuje ako tretia strana v kampani a to v prospech Maroša Šefčoviča. Sami veľmi dobre vieme, že sa musíme správať podľa zákona, že ho musíme dodržiavať a dbať na pravidlá. Ale to ticho, ktoré sa začalo okolo kandidátky Čaputovej šíriť, ma nenechalo chladným. Pozrel som si transparentné účty kandidátky Čaputovej a jej tretích strán. A našiel som niečo, na čo by som rád upozornil.
Je všeobecne známou informáciou, že transparentný účet Zuzany Čaputovej je už takmer vyčerpaný. Zostávajú však tretie strany, ktoré jej môžu v kampani pomáhať. Medzi tieto tretie strany patrí aj Michal Truban, podpredseda Progresívneho Slovenska. Na transparentom účte pána Truban je uvedený výdavok vo výške 30 600 Eur na mediálnu reklamu v TV Markíza pre Zuzanu Čaputovú. A tu nastáva prvé porušenie zákona.
Zo zákona totižto vyplýva, že: „podľa § 11 ods. 6 zákona náklady na politickú reklamu vo vysielaní Rozhlasu a televízie Slovenska a náklady na politickú reklamu vo vysielaní vysielateľa s licenciou uhrádzajú kandidáti na prezidenta. Rozhlas a televízia Slovenska a vysielateľ s licenciou sú povinní zabezpečiť pre všetkých kandidátov na prezidenta rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času a rovnaké cenové a platobné podmienky.“
Pokiaľ dobre viem, Michal Truban nie je Zuzana Čaputová a pokiaľ sa nemýlim, Michal Truban na prezidenta nekandiduje. Poslal však zo svojho transparentného účtu platbu televízii Markíza za reklamný spot pre kandidátku Čaputovú, ktorý si však mala hradiť zo svojho transparentného účtu ONA SAMA. V tomto prípade je tu zjavné podozrenie, že Čaputovej tím mohol porušiť zákon.
Druhé porušenie zákona by mohlo nastať, ak by sa kandidátka Čaputová pokúsila tento problém zahladiť a preniesť peniaze televízii Markíza zo svojho transparentného účtu. Na základe medializovaných informácií, že Čaptuovej transparentný účet je takmer vyčerpaný, by vyplatením sumy za reklamu televízii Markíza mohla porušiť zákon o výdavkoch na prezidentskú kampaň, ak by výdavky presiahli sumu 500 tisíc eur.
Kandidátku Čaputovú pred troma mesiacmi takmer nik nepoznal. Preslávila sa bojom proti skládke, ktorú len preniesli z jedného mesta do druhého a sú tu indície, že ju k aktivizmu mohli podnietiť nie je veľmi čisté záujmy jej otca. Čaputová je kandidátkou, ktorá dostala akúsi „environmentálnu“ Goldmanovu cenu za čin, ktorý nijakým spôsobom nepomohol životnému prostrediu, navyše od pochybnej americkej nadácie, ktorá vo svete presadzuje najmä myšlienky neoliberálnej globalizácie. Ďalšie medializované informácie dokonca hovoria o tom, že sa na kauze „pezinská skládka“ nepodieľala tak intenzívne, ako sama tvrdí. Kandidátka Čaputová, ktorá vo svojej kampani využíva služby jednej z najdrahších marketingových agentúr sveta a celú svoju kampaň postavila na prázdnych frázach o dobre a zle, o cti, slušnosti, morálke a dodržiavaní pravidiel, ich so svojim tímom zdá sa sama nedodržiava. Navyše, kandidátka Čaputová nie je žiadna ekologická aktivistka. Environmentálne problémy sa dotýkajú celého sveta, zatiaľ čo ona robila len lokálnu politiku u seba doma a snažila sa odpratať skládku z Pezinka do Senca. Skutočnosť, že sa jej najväčší a svetonázorovo veľmi podobný kandidát, pán Mistrík, vzdal v jej prospech zo dňa na deň po investovaní viac ako 700 tisíc eur do svojej kampane je tiež podozrivá vec.
Mám úprimné obavy, aby sme zase nemali v prezidentskom paláci len ďalší marketingový produkt, ako tomu bolo posledných päť rokov. Mám úprimné obavy, aby sa po nejakom čase opäť neukázalo, že kandidátka a jej tím nehrali v kampani fér a preto bude odvádzať pozornosť bojom proti vláde a znevažovaním dobrého mena Slovenska v zahraničí. Mám obavy o podobu a budúcnosť Slovenska, ktorú bude výrazne tvoriť jeho prezident. Chcem v paláci človeka, o ktorom viem, že má v zahraničí vybudované silné meno a že nemá žiadny škandál, ktorý ho prenasleduje, alebo môže prekvapiť v budúcnosti.
Keďže si ctím dodržiavanie pravidiel, rozhodol som sa podať podnet na Štátnu komisiu pre voľby a kontrolu financovania politických strán. Chcem na tento problém slušne upozorniť ako obyčajný občan, ktorý celú kampaň sleduje. Slovenská verejnosť si to po všetkých tých rečiach o slušnosti a poctivosti zaslúži vedieť.
Stačí keď Fy co mal pod stolom du dl ačku ...
Zeman vyhral len preto ,že knieža jasne ukázal ...
Mne stačí ,že sa zo Sadikim osobne poznal ...
Podohospodari na vychode, ktori prisli o svoje ...
Stale 100x cistejsia nez ti druhi. :) ...
Celá debata | RSS tejto debaty