Krátko po tom, ako sme zverejnili naše blogy a tlačové vyhlásenie k podozreniam z financovania predvolebnej kampane (prepáčte mobilizačnej akcie) novovznikajúcej strany Andreja Kisku „Za ľudí“ občianskym združením „Je nás viac,“ objavil sa na portáli Denníka N komentár bývalého predsedu Ústavného súdu a bývalého poradcu exprezidenta Kisku, prof. Jána Mazáka, ktorý na nás, mladých sociálnych demokratov, reagoval.
Mazák nás (MSD) označil za demagógov, pretože vraj zavádzame verejnosť tým, že Andrej Kiska nerobí tými stovkami billboardov po Slovensku predvolebnú kampaň, ale osvetovú a mobilizačnú akciu pre prilákanie nových členov a voličov. My si myslíme, že je to jedno a to isté, iba povedané inými slovami. Ale podľa neho sa to vraj pokojne robiť môže, lebo to nie je politická predvolebná kampaň, pretože tá sa začína až dňom vyhlásenia volieb predsedom NR SR. Stále však platí 180 dňová lehota pred týmto dátumom.
Nie len podľa nášho názoru to však jasná predvolebná kampaň JE a nová strana Andreja Kisku pravdepodobne opäť obchádza zákon o voľbách a naviac aj porušuje ten o združovaní občanov, keďže občianske združenie nemôže vykonávať činnosti určené pre politické strany a tou masívne propagovanie politickej strany(!) Za ľudí objektívne je.
Predseda Mladých sociálnych demokratov reagoval na komentár Jána Mazáka takto:
„My sme upozornili na to, že by takto mohol byť obchádzaný zákon o voľbách, nie že porušený bol. Porušený bol podľa nás zákon o združovaní občanov a to preto, lebo občianske združenie „Je nás viac“ podľa nášho názoru vykonáva činnosť, ktorá je určená politickým stranám. Ak máte iný názor, pán Mazák, je to v poriadku, my si za tým svojim však stojíme a prostredníctvom podnetu sme nechali rozhodovať ministerstvo vnútra – teda tých, ktorí v tomto prípade majú rozhodovať. Nerozhodujeme z ulice, ani z obývačky, nevynášame súdy – vyjadrili sme len náš názor a podozrenie.“ (Robert Bestro, predseda MSD)
Na danú problematiku sme sa opýtali aj experta na ústavné právo docenta Tomáša Ľalíka z katedry ústavného práva Univerzity Komenského v Bratislave.
Ten tvrdí, že: Podľa zákona o združovaní občanov občianske združenie nemôže vykonávať žiadnu činnosť, ktorá je vyhradená politickým stranám. Podľa môjho názoru propagácia politickej strany (je v zásade jedno v akej forme či za akým účelom) takouto činnosťou je. Vychádzam z toho, že občianske združenia nesmú nahrádzať činnosť politických strán, ktoré sú osobitnými združeniami s odlišným režimom fungovania ako „klasické“ občianske združenia. Aj preto zákonodarca zakazuje vykonávať takú činnosť občianskym združeniam, ktorá patrí politickým stranám (napr. organizovanie mítingov, politická reklama, náborová kampaň atď.). Povedané inak, občianske združenia nie sú politické strany a nemôžu sa zapájať do politického boja. Na základe uvedeného mám za to, že politická reklama je činnosť, ktorú môže vykonávať len registrovaná politická strana a nie občianske združenie. Definitívnu odpoveď na uvedené však môže dať len Ministerstvo vnútra, resp. následne správne súdy.
Objektívna realita je taká, že po Slovensku visia stovky billboardov s jasným logom strany, jasnou tvárou Andreja Kisku a jeho spolupracovníkov, politickými heslami a sloganmi. Billboardy jasne propagujú politickú stranu, jej členov a vízie. Aj keď spomínaná strana ešte oficiálne nevznikla, v realite vidíme jej billboardy a členovia tejto strany sa vyjadrujú do médií pod jej názvom. Z toho vyplýva, že strana reálne existuje. Má formu aj obsah aj keď ju zatiaľ ministerstvo vnútra neeviduje. A to je každému rozumnému človeku úplne jasné.
Strana Za ľudí nemôže financovať svoju kampaň (mobilizačnú akciu) cez občianske združenie. Rovnako tak by mala strana Za ľudí minúť na svoju propagáciu pred voľbami maximálne stanovený limit 3 milióny Eur. Už len cena billboardov, ktoré vidíme po Slovensku posledné mesiace, sa dá určite počítať na stovky tisíc Eur a práve týmto môže nová strana Andreja Kisku obísť nový zákon o voľbách, keďže si tento limit nepriamo navyšuje.
V tomto prípade je dokonca až arogantné hovoriť o tom, že strana „Za ľudí“ potrebuje dlhší čas na propagáciu, keďže je nová a iba vznikne. Veď predsa hlavnými tvárami tejto strany sú exprezident Andrej Kiska, poslankyňa NR SR Veronika Remišová, tvár protestov Za slušné Slovensko Juraj Šeliga, či bývalý Kiskov hovorca Roman Krpelan. O týchto ľuďoch sa nedá hovoriť ako o politických nováčikoch, ktorí potrebujú dlhší čas na prezentáciu. Sú to zabehnutí politici, ktorých už teraz pozná veľká časť spoločnosti. Aj preto považujeme masívnu billboardovu kampaň strany „Za ľudí“ so všetkými podozreniami, ktoré sa okolo nej objavujú, ešte pred začatím oficiálnej predvolebnej kampane, za arogantný spôsob ako zvýhodniť seba na úkor iných.
Aj keby všetko toto bolo za nejakých zvláštnych okolností v súlade so zákonom, naďalej platí, že spôsob, akým si robí Kiskova strana svoju kampaň, je NESLUŠNÝ, NETRANSPARENTNÝ a NEFÉROVÝ voči všetkým ostatným.
Celá debata | RSS tejto debaty